Download hier vast drie tips
op weg naar Ouderschap vanuit Liefde & Lef!

Ik ben zo moeeeee

6 februari 2019 • Geen categorie

Rust, regelmaat en rituelen
Drie gouden regels waar ons leven mee is omgeven. We zorgen al sinds dat we weten dat onze zoon in ons leven zou komen, voor deze drie dingen. Al toen hij in mijn buik zat draaide ik dezelfde muziek als ik me wilde ontspannen. Toen hij drie maanden oud was en hij lekker in zijn wiegje werd gelegd om te slapen, neuriede hij de muziek mee en viel dan vanzelf in slaap. En die muziek draaien we nog steeds voor het slapen gaan. Hij wordt er rustig van en valt in een diepe, heerlijke slaap.

Regelmaat
Door de jaren heen hebben we vastgehouden aan rituelen. Iedere dag rond dezelfde tijd opstaan, ontbijten, lunchen, dineren. En alles omgeven door een zelfde volgorde, stappen en regels. Dit heeft ons altijd heel veel gebracht. Naast rust brengt het ook veel duidelijkheid. En zonder dat je er heel veel voor hoeft te doen, omring je je kind hierdoor met een van de belangrijkste dingen in zijn leven: veiligheid. En die veiligheid leidt ertoe dat je kind zich durft te hechten. Het kan zich hechten aan de ouder die hem opvoed, hem rust, duidelijk en veiligheid biedt. Hij weet waar hij aan toe is en wat er van hem verwacht wordt.

Ouder
En andersom ook. Ik weet ook wat er van mij verwacht wordt. En ook wat er gebeurt als ik me niet aan de drie gouden regels houdt. Voor mezelf ook. Want ook ik gedij veel beter als ik rust, regelmaat en mijn dagelijks rituelen volg. Dat geeft me zelfs energie. Als ik niet op tijd eet bijvoorbeeld, nou, zoek dan maar dekking want ik word er niet vrolijker op. Ik moet dan echt eerst eten voordat er weer met me te praten valt.

Bloedsuikerspiegel
En voor hem geldt hetzelfde. Want ik weet ook wat het met hem doet als ik er niet voor zorg dat we de regels volgen. Ook mijn zoon wordt kribbig als hij niet op tijd eet. Iets met een bloedsuikerspiegel die schreeuwt…..En hij wordt verdrietig en boos als hij niet op tijd slaapt en vooral genoeg slaapt.

Vakantie
En dat was nou net waar we een paar weken weer eens tegenaan liepen. We hadden het geluk even op vakantie te kunnen gaan (vandaar ook de afwezigheid van posts!) naar een warm en zonovergoten land. Zonovergoten in de winter betekent al snel een vluchtje met een vliegtuig. En dat deze niet altijd op de meest kindvriendelijke tijden vliegen, is alom bekend. Voor dag en dauw op, een goede zes uur vliegen en natuurlijk nog alle transfers. Klein tijdsverschil er ook nog even bij dus voordat we goed en wel waren gesetteld was het bedtijd. En dat ging wonderwel goed.

Biologische klok
Maar helaas was de biologische klok nog ingesteld op een ander opsta-tijd dus was onze zoon ook weer vóór de zon op. En dag twee werd aanzienlijk zwaarder. Al rond het middaguur was hij zo moe dat hij eigenlijk moest slapen. Maar ja, zeven jaar, dus slapen doen we niet meer ‘s middags. Duhhhh! Gelukkig konden we na het avondmaal flink doorpakken maar zoonlief was zo moe dat tandenpoetsen, uitkleden en pyjama aan teveel moeite was. En ik weet niet hoe het zit met jullie kroost, maar onze zoon wordt altijd erg huilerig en boos van vermoeid zijn. En soms zo intens dat ik ook even niet meer weet hoe ik rustig kan blijven. Dus al worstelend, huilend en bozig, hebben we hem te bed gekregen. Goddank dat manlief ook mee was op vakantie!

Iedere dag
En wat mijn man en ik daarna, uitgeteld en verdrietig op bed, nabespraken is dat het eigenlijk heel zielig voor hém is dat het zo ver komt. Dat hij zo moe is dat hij zelf ook niet meer reageert zoals hij zou willen. En soms is het ook niet anders. Met alle goede bedoelingen proberen we het altijd te voorkomen. Dat is immers beter dan genezen, zo vertelde zoonlief mij gisteren nog even! En heel soms lukt het gewoon even niet. Maar alle keren dat wij vroeg weg gingen van een feestje, alle keren dat wij af werden geschilderd als saai, overbezorgd en overdreven, wisten wij wel beter. Want een kind met slaaptekort, heeft zichzelf niet meer onder controle. Een volwassenen overigens ook niet maar dat terzijde. Emoties schieten alle kanten op en door deze emoties wordt alles nog eens veel groter, erger en moeilijker (te hanteren).

Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat door slaaptekort de hersenen, die zich nog volop ontwikkelen tot het 21ste levensjaar, informatie moeilijker kunnen opslaan. De hersenen kunnen dan minder goed verbanden leggen waardoor herinneringen moeilijker worden opgeslagen. Ook kunnen kinderen zich minder goed concentreren wat ook de schoolprestaties in de weg kunnen staan. Het leidt ook tot instabielere emoties en er is een grotere kans op depressies.

Obesitas
Slaaptekort zorgt er ook voor dat er meer hormonen worden aangemaakt die zorgen voor een hongergevoel. Dit zorgt ervoor dat het risico op overgewicht aanzienlijk toeneemt. En het draagt bij aan een groter gevoel van stress.

Chronisch slaaptekort
Dus wij raapte onszelf weer bij elkaar en dankte het universum, op onze blote knietjes, dat wij al sinds jaar en dag een vast bedrituelen hebben zodat wij dit gelukkig maar een paar keer per jaar meemaken. Maar sommige kinderen maken dit wekelijks, soms zelfs dagelijks mee. Die leven met een chronisch slaaptekort. En die hebben dagelijks, naast alle bovengenoemde gevolgen, ook last van alle heel nare gevoelens die horen bij slaaptekort.

Wat doet het met het kind?
Want dat is iets wat vaak onderbelicht blijft. Het kind ervaart zelf ook iets in zijn lijf wat niet fijn is. Slaaptekort voel je in je buik, je hoofd, je lichaam. Het voelt als pijn, een niet pluis gevoel, onrust. En gevoel wat niet zomaar weggaat en waar je weinig invloed op hebt. Kinderen worden er verdrietig van, boos en opgejaagd. En dat gevoel moet er uit. En dat dit niet altijd gebeurt op een manier die wij volwassenen leuk vinden, lijkt me evident. Maar ook niet zoals het kind het zou willen. Het verliest de controle. En eigenlijk kan het kind er niets aan doen. Het is gewoon moe. Ziek van vermoeidheid.

Functieomschrijving
Volwassenen hebben de taak op zich genomen goed voor hun kroost te zorgen. Dat is de taakomschrijving horende bij de functie: ouder/verzorger. Dus het is zaak dat zij het heft in handen nemen en zorgen voor fijne bedrituelen, vaste dagprogramma’s en rust in de tent. Zodat de kinderen weer rustig en lang kunnen slapen. Want een kind van 8 heeft bijvoorbeeld nog steeds 11 uur slaap nodig. En een kleuter mag nog dagelijks de 12 uur aantikken. En geloof mij; uitgeruste kinderen zijn rustiger, emoties zijn meer in verhouding, de concentratie gaat omhoog en daarmee vaak de prestaties, en het wordt er een heel stuk gezelliger op! 😉

Dus als je nog op zoek was naar een goed voornemen voor 2019: slaap, slaap en slaap. Ook als volwassenen halen we onze uurtjes vaak niet dus stel ook jouw slaapklok in op 8 uur. Slaap lekker!

Tips:
1. maak vaste rituelen voor het ontbijt, lunch en diner. Dit geeft duidelijkheid. En vooral voor het slapengaan is een vast ritueel heel fijn. Verhaaltje voorlezen, nog even kletsen, slaapmuziekje aan, dikke kus en slapen maar!
2. zorg voor rust in huis vanaf het moment van avondeten. Omgeef die tijd met gezelligheid en tijd voor elkaar. Alle schermen gaan uit. En ook niet meer aan.
3. bespreek je dag. Vraag je kind naar zijn dag en vraag wat er minder goed ging en wat er goed ging. Rond de dag daarmee af. Veel gedachten die je kind wakker kunnen houden, zijn daarmee al verdwenen. Ook dat zorgt voor een betere nachtrust.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Workshopavond 13 november

Avond met verschillende workshops voor ouders van hoogbegaafde, hoogsensitieve en alle andere kinderen.

Meer info